10 ÓRIÁSI HIBA, amit jó elkerülni, ha blogolsz
Olvastam egy érdekes statisztikát az online világról. A magyarok az internet második legaktívabb nemzete (82%-kal) – csak a Fülöp-szigetiek előznek meg bennünket (94%). Ezzel szemben a blogírásban utolsók vagyunk (!!!!), a magyarok mindössze 7,8%-a ír blogot – szemben például Dél-Koreával, ahol az emberek 71,7%-a blogol, de az utolsó előtti csehek is ránk dupláztak, más náluk is majdnem 20% az arány!
Nos, ez a post ennek a 7,8%-nak szól elsősorban, hogy ha már csináljuk, csináljuk jobban!
1. Túl ritkán írsz
A hobbiblogokat onnan lehet felismerni, hogy hetek telnek el két bejegyzés között. Nem tudsz masszív olvasói tábort építeni kifejezetten gyakori postolás nélkül! A Google Analytics egyértelműen bizonyítja: minél gyakrabban írsz, annál több látogatód lesz.
2. Túl gyakran írsz
Ez is hiba lehet. Nem kell elárasztani sem az olvasókat. A maximum a napi egy bejegyzés – de talán a legjobb a heti 3-5, és legalább két post legyen ugyanabban a témában.
3. Túl hosszan írsz
Ebbe én is beleesek néha :-)
Van néhány igazán nagy mester a nemzetközi blogvilágban, akik szinte csak 300-400 szó közötti postokat írnak, iszonyú tömény és ütős stílusban. 500 szóig teljesen elfogadott a blogvilágban, a 750 szó feletti postok azonban már inkább „cikkek”, amelyek magazinokba, ezine-okba vagy honlapokra valók. Érdemes nézni a wordben a képernyő alját, hogy hány szómál tartasz. (210-nél éppen :-)
4. Nem lényeges az, amiről írsz
Sokan azt hiszik, hogy az emberek ma kevesebbet olvasnak, mint régen. Ez nem igaz – sokkal többet! Csak máshol és másképp, mint régen. Talán a legnagyobb különbség, hogy sokkal célirányosabban és tudatosabban olvasnak. Azt olvassák, ami kell nekik, ami értékes és tartalmas. A rizsára nem kíváncsiak. Ha írsz, akkor írj valódi, releváns, aktuális, tartalmas és igényes postokat!
5. Nem veszel részt a beszélgetésben
Ugye furcsa és durva is lenne, ha meghívna valaki vendégségbe, majd miután megérkeztél hozzá, ő lelépne, és magadra hagyna?! Ilyen az a blogger, aki megírja a cikkét, de a reagálásokra már nem figyel, a hozzászólásokra nem reagál, és ha kérdeznek tőle, nem válaszol.
6. Semmitmondó cím
Ez talán a legfontosabb – mert ez ragadja meg az olvasók figyelmét először. A bejegyzésed címe. Legyen kifejező, ütős, frappáns, érdekes!
7. Nem figyelsz a leadekre
Van, ahol ezt „kivonatnak” nevezik. Az a része, általában néhány sora a postnak, amely megjelenik a keresőkben, vagy olyan blogokban, ahol nem a teljes cikket, hanem csak egy részét mutatja a főoldalon. Tíz emberből nyolc CSAK EZT fogja elolvasni – és kettő CSAK EMIATT fogja elolvasni a többi részét is a postnak! És a 20%-os arány már jó arány! Ha nem írjuk ezt meg külön, akkor általában a post első x szava, karaktere jelenik meg – ami lehet, hogy csupán egy semleges felvezető, amiből ki sem derül a bejegyzés lényege, célja és tartalma. A legtöbb blog-rendszerben van lehetőség ezt külön megírni, és beállítani is.
8. Az első bekezdésed gyenge
Ez a következő kritikus rész! Ennek kell „rávennie” az olvasót, hogy olvassa is végig a postod. Javaslat: kezdd személyes hangon, sztorizz, kérdezz, provokálj vagy idézz egy statisztikát! Mindenképpen „hívd ki” az olvasódat, és ébreszd fel a folytatás és a válasz iránti éhségét!
9. Nincs koncepciója a blogodnak
Aki csak hobbiból blogol, annak ez nem fontos – az arról ír, ami épp eszébe jut. De akinek a blog „munkaeszköz”, annak nagyon tudatosan kell blogolnia. Fókuszálnod kell azokra a témákra, amelyekben munkálkodsz, és szakértővé kell válnod a saját választott területeiden. Időnként lehet kitekinteni, de a postok 80%-ának a témáid 20%-áról kell szólniuk!
10. Kimaradsz a saját postjaidból
A blog sajátos műfaj: elválaszthatatlan az írójától. Nem híreket közlünk vagy cikkeket veszünk át magazinoktól – ha írunk is valamit, azt a saját szemüvegünkön, tapasztalatainkon és véleményünkön keresztül kell kommuniálnunk. A blogod RÓLAD szól, és arról, ahogyan Te látod a világot. Az olvasóidat ez érdekli.
Oké, túlcsúsztam az 500 szón (a 750-ben még benne vagyok), ideje tehát befejeznem. Remélem segítettem, hogy jobb légy! Mert ez az APCSEL29 szolgálatának célja – és egyben minden tettem és mondatom küldetése is!
Ez igen jó! Bem bánom , hogy 500 szó fölé csúsztál!Péter