A hatásos prezentáció 10 alapelve

1. Te vagy a középpont – nem a slideshow!

Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egy nagyméretű fehér vetítővásznat tesznek az előadótér közepére, mert úgy gondolják, az a legfontosabb, amit mutatni akarnak. Csakhogy ez tévedés! Az emberek nem egy vetítésre kíváncsiak – hanem RÁD! A TE üzenetedre! Maradj Te a középpontban, a személyed, mert az üzenetet te közvetíted – a kivetített slideshow csak illusztrációja a mondandódnak! Nem te vagy a powerpointod kiegészítője, hanem fordítva! Tehát nem a vászon, nem a jegyzet, nem a multimédia, a videó, az ütős vagy poénos szöveg avgy kép a legfontosabb – hanem Te magad, és az üzeneted!

presentation

2. Nem slide-okat kell célba juttatni – hanem gondolatokat!

Másképpen megfogalmazva: építs fel egy logikai áramlást (erre a legjobb kifejezés angol: „flow”), amely elkapja a hallgatókat, és magával ragadja!

Használj úgynevezett elmetérképet (mind mapping), erre léteznek nagyszerű programok és alkalmazások, de egy papírlapra is felvázolhatod. Ennek a szerepe a gondolataid és a mondanivalód rendszerezése és rendszerbe öntése. Ez a gyakorlat, illetve az ezt segítő eszközök nagyon sokat segíthetnek abban, hogy az üzeneted, prédikációd, mondanivalód rendszerezett, struktúrált, logikus, követhető és átlátható legyen.

Nézd meg ezt a linket, hogy értsd, mire is gondolok: NovaMind

3. Legyen a prezentációd jól olvasható!

Néha olyan slideshowkat készítenek előadók, amin az élénk képek és hátterek, vagy a cicomás betűtípusok miatt a lényeg – a kiírt szöveg – átláthatatlan és olvashatatlan marad. Ez nagy hiba! A jó prezentáció olyan, hogy azt egyetlen pillanat alatt át lehet látni. Nincs tele apróbetűkkel, nem tartalmazza a jegyezeted felét, nincsenek kusza ábrák (vagy ha vannak, akkor nincs szöveg, mert csak a képet használod illusztrációkét)… Egyszóval az érthetőség, olvashatóság, átláthatóság iszonyú fontos. Nyugodtan maradj egyszerű – ez nem egyenlő az igénytelenséggel!

Konkrét Powerpoint tanács: 30 pontosnál kisebb betűvel lehetőleg ne is írj semmit!

4. Hat szó!

Seth Godint nagyszerű embernek tartom, sokat lehet tanulni tőle.

Nagyon durva alapelve van a prezentációkkal kapcsolatban:

Egy slide-on ne legyen több HAT SZÓNÁL!

Hupsz! A legtöbbünk Powerpointja már itt bukik…

Miért ne? Mert nem a slideshow kommunikál, hanem TE! A prezentációd csak illusztrál!

(Persze ez alapelv és szemlélet, nem törvény!)

5. Ne ismételj!

Vagyis ne azt írd le, amit elmondasz! Amikor kivetíted a „szavaidat”, az ne a kimondott szó kiírása legyen, hanem inkább nyomatékosítsd a szóban elmondottakat! Vagyis a prezentációd az éppen elmondott üzenetedet egészítse ki egy-egy hangsúlyos, motiváló, nyomatékosító kifejezéssel!

6. Ismételj! Csak bátran!

Nem szavakat – hanem gondolatokat! Azokat szabad, sőt, kell is. Mint a „dedóban”… de komolyan, életünk első 18-24 évében, amit tanulunk, folyamatos ismétlés és számonkérés által tanuljuk meg. Később miért szégyellnénk ezt?!

7. Használj profi képeket!

Rengeteg nagyon szánalmas, amatőr, giccses vagy fantáziátlan képi illusztrációt látunk különböző slideshow-kon. Semmi értelme nincsen egy galambnak vagy egy búzamezőnek egy bibliai idézet alatt – ez totálisan jelentéktelen és semmitmondó. Nem ragadja meg a figyelmet, és nem tesz hozzá semmi tartalmi pluszt a kimondott szavakhoz.

Magyarországon még nagyon nem divat, pedig ideje lenne felnőnünk a profi, ugynevezett stock-fotók használatához. Már néhány centtől pár dollárig (párszáz forintért) professzionális fényképek és grafikák milliói állnak rendelkezésre a felkészüléshez.

Ez csak egyetlen link a rengeteg lehetőség közül: http://www.istockphoto.com

8. Okozz meglepetést!

A jó kép olyan, mint a jó poén. Vagy mint egy frappáns beszólás.

Ha képeket használsz, akkor azokkal hass az érzésekre! Egészítsék ki a szóbeli üzenetedet emocionális hatásokkal, amik hozzákötődnek az üzenetedhez. Egy-egy jó képpel lehet feszültséget oldani, nyomatékosítani, rávezetni, elgondolkodtatni, kizökkenteni, felébreszteni, stb. stb.

Érdemes tehát nagyon komoly munkát befektetni abba, hogy megfelelő képeket találjunk a mondanivalónk illusztrálására!

9. Nem kell menőzni! Mert az nem menő!

Vagyis nem kell semmiféle forgás, pörgés, áttűnés…! Ez egyáltalán nem profi, sokkal inkább a jószándékú amatőr benyomását kelti. Teljességgel szükségtelen, mert a tartalomra kell fókuszálni!

10. Add oda a vázlatodat a hallgatóidnak…

…de csak az előadásod UTÁN!!!!

Ha odaadod előre, akkor…

– egyrészt azt fogják olvasni, ahelyett, hogy rád figyelnének,

– másrészt nem fognak semmit jegyzetelni, mert úgy gondolják, úgyis minden le van írva.

A hatásos prezentáció alapelvei
1. Te vagy a középpont – nem a slideshow!
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egy nagyméretű fehér vetítővásznat tesznek az előadótér közepére, mert úgy gondolják, az a legfontosabb, amit mutatni akarnak. Csakhogy ez tévedés! Az emberek nem egy vetítésre kíváncsiak – hanem RÁD! A TE üzenetedre! Maradj Te a középpontban, a személyed, mert az üzenetet te közvetíted – a kivetített slideshow csak illusztrációja a mondandódnak! Nem te vagy a powerpointod kiegészítője, hanem fordítva! Tehát nem a vászon, nem a jegyzet, nem a multimédia, a videó, az ütős vagy poénos szöveg avgy kép a legfontosabb – hanem Te magad, és az üzeneted!
2. Nem slide-okat kell célba juttatni – hanem gondolatokat!
Másképpen megfogalmazva: építs fel egy logikai áramlást (erre a legjobb kifejezés angol: „flow”), amely elkapja a hallgatókat, és magával ragadja!
Használj úgynevezett elmetérképet (mind mapping), erre léteznek nagyszerű programok és alkalmazások, de egy papírlapra is felvázolhatod. Ennek a szerepe a gondolataid és a mondanivalód rendszerezése és rendszerbe öntése. Ez a gyakorlat, illetve az ezt segítő eszközök nagyon sokat segíthetnek abban, hogy az üzeneted, prédikációd, mondanivalód rendszerezett, struktúrált, logikus, követhető és átlátható legyen.
Nézd meg ezt a linket, hogy értsd, mire is gondolok:  NovaMind
3. Legyen a prezentációd jól olvasható!
Néha olyan slideshowkat készítenek előadók, amin az élénk képek és hátterek, vagy a cicomás betűtípusok miatt a lényeg – a kiírt szöveg – átláthatatlan és olvashatatlan marad. Ez nagy hiba! A jó prezentáció olyan, hogy azt egyetlen pillanat alatt át lehet látni. Nincs tele apróbetűkkel, nem tartalmazza a jegyezeted felét, nincsenek kusza ábrák (vagy ha vannak, akkor nincs szöveg, mert csak a képet használod illusztrációkét)… Egyszóval az érthetőség, olvashatóság, átláthatóság iszonyú fontos. Nyugodtan maradj egyszerű – ez nem egyenlő az igénytelenséggel!
Konkrét Powerpoint tanács: 30 pontosnál kisebb betűvel lehetőleg ne is írj semmit!
4. Hat szó!
Seth Godint nagyszerű embernek tartom, sokat lehet tanulni tőle.
Nagyon durva alapelve van a prezentációkkal kapcsolatban:
Egy slide-on ne legyen több HAT SZÓNÁL!
Hupsz! A legtöbbünk Powerpointja már itt bukik…
Miért ne? Mert nem a slideshow kommunikál, hanem TE! A prezentációd csak illusztrál!
(Persze ez alapelv és szemlélet, nem törvény!)
5. Ne ismételj!
Vagyis ne azt írd le, amit elmondasz! Amikor kivetíted a „szavaidat”, az ne a kimondott szó kiírása legyen, hanem inkább nyomatékosítsd a szóban elmondottakat! Vagyis a prezentációd az éppen elmondott üzenetedet egészítse ki egy-egy hangsúlyos, motiváló, nyomatékosító kifejezéssel!
6. Ismételj! Csak bátran!
Nem szavakat – hanem gondolatokat! Azokat szabad, sőt, kell is. Mint a „dedóban”… de komolyan, életünk első 18-24 évében, amit tanulunk, folyamatos ismétlés és számonkérés által tanuljuk meg. Később miért szégyellnénk ezt?!
7. Használj profi képeket!
Rengeteg nagyon szánalmas, amatőr, giccses vagy fantáziátlan képi illusztrációt látunk különböző slideshow-kon. Semmi értelme nincsen egy galambnak vagy egy búzamezőnek egy bibliai idézet alatt – ez totálisan jelentéktelen és semmitmondó. Nem ragadja meg a figyelmet, és nem tesz hozzá semmi tartalmi pluszt a kimondott szavakhoz.
Magyarországon még nagyon nem divat, pedig ideje lenne felnőnünk a profi, ugynevezett stock-fotók használatához. Már néhány centtől pár dollárig (párszáz forintért) professzionális fényképek és grafikák milliói állnak rendelkezésre a felkészüléshez.
Ez csak egyetlen link a rengeteg lehetőség közül: http://www.istockphoto.com
8. Okozz meglepetést!
A jó kép olyan, mint a jó poén. Vagy mint egy frappáns beszólás.
Ha képeket használsz, akkor azokkal hass az érzésekre! Egészítsék ki a szóbeli üzenetedet emocionális hatásokkal, amik hozzákötődnek az üzenetedhez. Egy-egy jó képpel lehet feszültséget oldani, nyomatékosítani, rávezetni, elgondolkodtatni, kizökkenteni, felébreszteni, stb. stb.
Érdemes tehát nagyon komoly munkát befektetni abba, hogy megfelelő képeket találjunk a mondanivalónk illusztrálására!
9. Nem kell menőzni! Mert az nem menő!
Vagyis nem kell semmiféle forgás, pörgés, áttűnés…! Ez egyáltalán nem profi, sokkal inkább a jószándékú amatőr benyomását kelti. Teljességgel szükségtelen, mert a tartalomra kell fókuszálni!
10. Add oda a vázlatodat a hallgatóidnak…
…de csak az előadásod UTÁN!!!!
Ha odaadod előre, akkor
– egyrészt azt fogják olvasni, ahelyett, hogy rád figyelnének,
– másrészt nem fognak semmit jegyzetelni, mert úgy gondolják, úgyis minden le van írva
4 hozzászólás
  1. Sonki
    Sonki says:

    A 7. ponthoz egy gondolat: Szerintem 100-ból 99 ember nem fog fizetni azért egy centet sem, hogy egy jó képi illusztrációt vásároljon. Viszont vannak olyan oldalak, ahol ingyenesen vannak jó fotók. A két kedvencem:
    SXC.HU – Az említett IStockPhoto nemrég megvásárolta, de még továbbra is működik, rengeteg ingyenesen felhasználható, jó fotóval.
    FLICKR.COM – Több, mint egy fotómegosztó, mivel rengeteg olyan fotó van rajta, ami nem mondható amatőrnek.

    Sokkal jobb képeket lehet találni ezeken az oldalakon keresgélve, mint a Google-lal. Hajrá, előre az érdekfeszítő prezikért! :)

    Válasz
  2. boresit
    boresit says:

    Tudom, ez nálunk még nem kialakult dolog. A neten nem mindig lehet igazán jó képeket találni, még a flickr-en sem. És ami fontos: igazából úgy lenne teljesen korrekt a dolog, hogy csak a creative common jogosultságú, a nyílt hozzáférésű képeket használjuk fel, amik nem esnek jogdíjazás alá. A google-ban, yahooban, flickr-ben is lehet ezt állítani a részletes keresőpanelen. Csak nem sokan használják. Arról nem beszélve, hogy akkor tényleg kiszűri még azokat a képeket is, amelyeket legalább letölthetnénk a netről.
    Szóval… ezen a téren is változnunk kell előbb-utóbb. Néha én is bajban vagyok az illusztrálással :-)

    Válasz
  3. Sonki
    Sonki says:

    Van még egy, ma már elég egyszerű megoldás: a fotózás. Többször lyukadtam már ki oda, hogy előbb készítek el én egy képet, minthogy megtaláljak egy megfelelőt a neten… persze nem lesz olyan profi minőségű, de a hallgatóság mindig értékeli az eredetiséget, a humort – például ha egy ezeréves szmájli helyett a saját vigyorgó vagy éppen szomorú arcomat másolom oda. :)

    Válasz

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük