A piac három alappillére
Hogyan működik egy jó üzlet? Az olyan, amelyik nem csak a gyors meggazdagodásra törekszik, hanem hosszú távon értéket is akar teremteni.
Három pillére van minden értelmes munkának:
1. Fejlesztés – amikor értéket teremtek
2. Paicra vezetés – amikor ezt az értéket eladom
3. Ügyfélszolgálat – amikor a vevőimmel foglalkozok
Emögött a három sor mögött hihetetlenül nagy tudás- és tennivalóadag rejlik. De aki talpon akar maradni, különösen válságos időben, annak ezt a három pillért folyamatosan építeni, pörgetnie, újítania kell. Különben lemarad, elmarad, a konkurencia elmossa és eltűnik a piac kérlelhetetlen süllyesztőjében.
Na ennyit a nagy filozofálgatásból. Lássuk, mire jó ez a gondolat-buborék.
Van egy “termékünk”: az evangélium.A legjobb termék a világon, mert
a.) az ember legnagyobb lelki szükségeit tölti be
b.) van rá 100%-os és kétezer éves és jópár tíz/százmillió fős garancia
c.) teljesen ingyenes
Van egy piacunk – méghozzá egy meglehetősen nagy célpiac!
Vannak munkatársaink, “eladóink”: ezek a keresztény emberek.
És most jön a lényeg!
Mert az az igazság, hogy nem a “termékünkkel” van a baj (merthogy baj van, döglik a kereszténység, legalábbis a nyugati “keresztény” világban, azt csak az nem imseri be, aki túlnaív vagy túl demagóg!) – szóval nem a “termékkel” van a gond, az evangélium soha nem fog elsüllyedni semmiféle süllyesztőben – de a gyülekezetek igen! Talán felekezetek is, de ez most nem számít. Szóval a helyzet az, hogy felmérések alapján Európában és Amerikában egyaránt több gyülekezet szűnik meg évente, mint ahány indul. Egyre nagyobb arányú az elkresztényesedés, és van egy olyan fogalom, amit érdemes megtanulnunk, mert egyre többet hallani, és még többet fogjuk a közeljövőben: ez a POSZTKERESZTÉNYSÉG – a kereszténység utáni kor a nyugati világban.
De mindig elkalandozok.
Szóval az igazi probléma a gyülekezetekkel van, akikre Isten rábízta a “terméket” és a “szolgáltatást”. Úgyhogy azt hiszem, meg kell tanulnunk ezt a három egyszerű lépést, hogy talpon maradjunk:
1. Fejlesztés – nem az evangéliumot kell fejlesztenünk, az jó úgy, ahogy van! Hanem azt, ahogyan képviseljük, kommunikáljuk, bemutatjuk. Az épületeinket, kívülről-belülről, a technikai eszköztárunkat, a retorikánkat, a kommunikációs csatornáinkat, a missziós eszközeinket és módszereinket. És mindezekhez tanulás, fejlődés, nem csak teológiai téren, hanem a kultúránk terén is! Úgy látom, a kereszténység általában jelentősen le van maradva a saját korától és kultúrájától! És ez nem azt jelenti, hogy mi másról is beszélünk, más az üzenetünk tartalma – hanem hogy szekuralizált hitünk van,és az a világ, amelyben élünk, lakunk, dolgozunk nem hasonlít arra, amiben az istentiszteleteinket tartjuk! Fejlesztés – fejlődés! Egyik kedvenc idézetem: “Ha azt hiszed,hogy megértél, akkor kezdesz el rohadni!”(Bocs, ha nyers /az igazság/!)
2. Piacra vezetés – el kell érnünkaz embereket! Én az elmúlt 15 évben, a gyülekezetek között dolgozva-szolgálva azt tapasztaltam, hogy nem az a legnagyobb baj, hogy rosszul evangélizálunk, hanem hogy nem evangélizálunk. Várjuk, hogy a megtérők repüljenek be a gyülekezetbe, mint a sültgalambok. A misszió csak néhány lelkes tag szenvedélye egy-egy gyülekezetben – és már régen nem mindenkié. El kell érnünk az embereket az evangéliummal – mert jó a termékünk, és nekik szükségük van rá! Stratégia kell hozzá,marketing, PR, ésszerűeség, tervezés, látás – mert az, hogy hívők vagyunk, nem jelenti azt, hogy már nemkell gondolkodnunk, terveznünk, kiviteleznünk sem!
3. Ügyfélszolgálat – vagyis az embereink, a tagjaink, a látogatóink nagyon-nagyon tudatos “menedzselése”. Ebben is van mit tanulnunk – bár ezek mind elsősorban szemléletbeli kérdések.
Na hirtelen ennyi – nem akarok több oldalas tanulmány írni a blogba. Várok a véleményeket – kommunikáljunk! Tanuljunk egymástól!
Mi azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket. János szerint.
Ez a szeretet határozza meg az apostoli gondolkodást.
Ma viszont van egy dal:
“Hinni kell küzdeni
Teljes szívvel szeretni
Látni kell mi a cél
Futni, futni könnyedén..”
Részemről az eredeti koncepció a nyerő.
Akulturalis ráadásul.
Agape – nem filia.
Megkerdeztem egy görögöt, mit jelent.
Szeretet-vendégség – szó szerint.
Ez szív kérdés. Isten a szívünk vizsgálja. Láthatóan végig agape-zta azt a 3 évet.
A látható a nem láthatóból : a Vele való integritás bol fakad.