Az online gyülekezet és misszió 2017-es trendjei
Az APCSEL29 szolgálatának egyik fontos iránya a gyülekezetek online térben történő létezésének és szolgálatának támogatása. Legyen bármi is a személyes véleményünk és viszonyulásunk a bennünket körbevevő és életünket mára már alapjaiban meghatározó online térről, azt a luxust nem engedhetjük meg magunknak, hogy nem veszünk róla tudomást.
Ez a cikk azoknak szól, akik a technológiát annak látják, ami: eszköznek bizonyos célok, a mi esetünkben gyülekezet-szervező és támogató, valamint missziós és kommunikációs célok elérésére. A technológia ennél nem több, nem tekinthetünk rá úgy, hogy az helyettesíti a személyes kapcsolatokat, az imádságot vagy a Szentlélek munkáját – de nem is kevesebb, nem érdemes alulbecsülni vagy félresöpörni a benne rejlő lehetőségeket sem. De erről már sokat írtunk-beszéltünk, akit érdekel, csak böngéssze át az APCSEL29 régebbi írásait ebben a témában.
Aktívan használva az online eszközöket, és áttekintve az erről szóló legújabb elemzéseket, néhány szempontra, erősödő trendre szeretném a figyelmünket ráirányítani. De előtte hadd ismételjem meg az alaptételt: ezek a trendek azért “trendek”, mert a kultúra és a társadalom, az emberek sokasága számára 2017-ben, vagy 2017-re meghatározóvá váltak. Ez az itt-és-most állapotjelentése: a nyugati ember, akit mi szeretnénk elérni és megszólítani Krisztus evangéliumával, ezeket a változásokat generálja és várja el – ettől lesz trenddé. Ezt sem kell misztifikálni – csak jó, ha tudunk róla. És egy utolsó “figyelmeztetés”: ez alapvetően gyakorlati, technológiákról szóló cikk lesz, ne várjunk nagy teologizálást.
Responsive gyülekezeti honlapok
2016-os statisztikák alapján a magyarok közel 80%-a már telefonról is (!) netezik. Az utóbbi évek legnagyobb digitális változása, hogy az internetezés, mint tevékenység, átkerült a számítógépekről az okostelefonokra. Ehhez pedig úgynevezett responsive honlapokra van szükség, amelyek alkalmazkodnak a megjelenítőhöz, és másképpen működnek asztali gépen, tableten vagy telefonon. Az utóbbi egy-két évben készített gyülekezeti honlapok legtöbbje már ilyen – de a régebbi honlapokat muszáj lesz lecserélni, különben sok potenciális látogatót veszíthetünk el.
Live Streaming
Vagyis az istentiszteletek élő közvetítése. Egy évtizeddel ezelőtt ezt csak a megachurch-ök engedhették meg maguknak, az utóbbi években már a nagyobb magyar gyülekezetekben is megjelent, azonban az online környezet fejlődése, például hogy már a youtube és a facebook is bevezette ezt a formátumot, gyakorlatilag mindenki számára elérhetővé teszi, hogy élő adásban lehessen. Az internet pedig lassan ugyanolyan alapvető létfeltétel lesz, mint a víz és az étel, tehát technikailag már minden gyülekezet megteheti, hogy közvetíti az istentiszteleteit és alkalmait, hogy aki nem tud részt venni rajtuk, online követhesse.
Itt gyakran felmerül egy kérdés, elsősorban a konzervatív gyülekezetekben: nem lesz ennek olyan nem kívánt hatása, hogy az emberek akkor inkább otthon maradnak, mert kényelmesebb a fotelből istentiszteletet nézni, mint a templomi padokból? A saját válaszom: ha az istentisztelet légköre és a gyülekezet közössége nem elég jó ahhoz, hogy a kényelem helyett valaki azt válassza, akkor igen, lehet ilyen hatása is. De akkor tessék “jobb” istentiszteletet csinálni, amiért megéri felkelni a fotelből! Egyébként pedig nyilván nem a lusta és kifogáskereső emberek a streaming elsődleges célcsoportja, hanem akik valós okokból nem tudnak részt venni egy alkalmon. Azonban azon nem vitatkozhatunk, hogy ha már a barátaim is élőben főzik a vacsorájukat, és van, aki nézi közben őket, az ennél érvényesebb és fontosabb üzeneteket nem hagyhatjuk elérhetetlenül, ha már rendelkezésünkre áll hozzá a megfelelő technológia!
Online regisztrációk és űrlapok
Ugyan nálunk a gyülekezeteink nagysága miatt kevés olyan alkalom, rendezvény van, ami regisztrációt igényelne, ez mégis egy olyan trend, ami az élet más területeiről egyre inkább átszűrődhet akár hozzánk is. Legyen szó nyári táborról, konfirmációs csoportról, ifis alkalomról, alfa-kurzusról, a “jelentkezők keressék Mari nénit” megoldások helyét egyre inkább átveszik az online űrlapok és nyomtatványok. Egyszerűbbek, gyorsabbak, kényelmesebbek, hatékonyabbak – akkor miért is ne spóroljunk az adminisztráción, főképp, ha így értékes időt, emberi erőforrást, figyelmet csoportosíthatunk át fontosabb és személyesebb dolgokra.
Ha a gyülekezetnek van honlapja, sokféle információt, véleményt, visszajelzést, adatot kérhetünk be az online amúgy is aktív gyülekezeti tagoktól. Ez tipikusan olyan terület, ahol a technológia hasznos segítségünk lehet.
Targetált (facebook) hirdetések
Tapasztalataim szerint hazánkban még nagyon kevés gyülekezet használja például a Facebook fizetős hirdetési lehetőségét arra, hogy missziós alkalmakat promótáljon. Azonban ez egy kifejezetten hatékony, és nem is megfizethetetlen eszköz, ami épp attól óv meg bennünket, amit az online technológia egyre jobban szorít ki mindenhonnan: a spameléstől. Arról van szó, hogy ha szervezek egy klubot vagy előadást mondjuk kismamáknak, akkor fizetett hirdetéssel meg tudom hirdetni az alkalmamat úgy, hogy a meghívót csak a saját településem lakói lássák, s közülük is csak a 20-40 közötti, gyermeknevelés iránt érdeklődő, kisgyerekes hölgyek. És beállíthatom, hogy egy ilyen kampányra rászánok 5000 Ft-ot.
A marketing-szakma a perszonalizáció felé halad, ami azt jelenti, hogy a hirdetések egyre inkább figyelembe veszik, kik vagyunk, hol élünk, mi iránt érdeklődünk, és csak azt tolják a figyelmünkbe, ami számunkra releváns tartalom. Az utcai szórólapozást, mint idejét múlt kéretlen traktálást így váltja fel az a “reklám”, ami figyelembe veszi a fogadó felet is. Ennek egy eszköze ez a fajta hirdetési módszer. Ha már szervezünk valamit, ha már szeretnénk erről hírt adni a környezetünkben – akkor csináljuk úgy, hogy a környezetünkben élőket biztosan el tudjunk érni, másokat viszont ne zavarjunk számukra felesleges információkkal. Ennek jó eszköze a targetált facebook hirdetés.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!