010. Tanulj meg visszajelzéseket adni!
Épp olyan fontos visszajelzéseket helyesen adni, mint helyesen elfogadni. Miért? Mert ugyanaz történik, csak a szerepek változnak – egyszer a kommunikációs csatorna egyik oldalán állsz, máskor a másikon. Így működik az életünk, így van kitalálva! És azért is fontos megtanulni a visszajelzéseket helyesen adni, mert ezzel kifejezheted a másik ember felé érzett tiszteletedet, és hozzájárulhatsz a másik ember – vagy épp a kettőtök közötti kapcsolat – építéséhez. Ez pedig mindig felelősség és lehetőség is egyben!
Három egyszerű tanácsot szeretnék adni ezzel kapcsolatban:
1. Légy konstruktív visszajelző!
Akkor mondd a véleményed, ha azzal építesz és segítesz! Sajnos a legtöbb ember száján „kicsúszik” a kritika vagy a vélemény, amely ezért nem a megfelelő időben és módon, nem fogadóképes stílusban vagy körülmények között hangzik el, és ezzel nem ér célba, sőt, inkább csak árt.
Hogyan lehetsz konstruktív? Az első, hogy kérj engedélyt a visszajelzés adására! Ez nem valamiféle iskolás engedélykérést jelent, hanem annak a jelzését, hogy szeretnél valami fontos dolgot megbeszélni a másiknak is alkalmas helyen és időben, amikor kizárólag a te mondanivalódra fog koncentrálni. Ezzel a tudatos hozzáállással rengeteg félreértés, másképp-értés, sértődés és megbántódás előzhető meg!
2. Fogalmazz pozitívan!
A másik jellemzője a konstruktív visszajelzésnek, hogy a mondanivalóját nem szembenálló módon fogalmazza meg, hanem segítő és kiegészítő módon – vagyis pozitív előjellel. Egyszerűen nem úgy kell odamenni valakihez, hogy „de béna vagy, ezt nem így kell csinálni…” – hanem inkább így: „hadd mutassam meg, hogy csinálhatod még jobban!” A negatív üzeneteket ugyanis mindannyian azonnal gyanakvással fogadjuk, mert ellenünk szóló támadásként éljük meg. A visszajelzések célja azonban nem a másik kritizálása és leépítése, hanem éppen ellenkezőleg: a felemelése! Ehhez befogadható üzenetre van szükség, amit a másiknak érdemes elfogadnia, mert egyértelmű, hogy abból gazdagodni és fejlődni fog. Tehát mindig fogalmazz pozitívan!
3. Légy tárgyilagos!
Nem az a feladatod, hogy meggyőzd a másikat a te igazadról – mert nem biztos, hogy neked van igazad! Láttuk már: a visszajelzés nem feltétlenül azonos az objektív igazsággal, hanem annak egy szubjektív olvasata. Ezzel neked is tisztában kell lenned! Oszd meg a te nézőpontodat, a te tapasztalataidat a másikkal, és bízd rá a döntést! Kezeld őt felnőttként, aki képes mérlegelni a tőled kapott információt!
A Példabeszédek könyvében Salamon ezt mondja (25:11-12):
„Mint az aranyalma ezüsttányéron, olyan a helyén mondott ige. Mint az aranyfüggő és a színarany ékszer, olyan a bölcs feddés a szófogadó fülnek.”
Ahhoz, hogy a visszajelzések célba érjenek, mindkét félre szükség van: a bölcs feddésre és a szófogadó fülre egyaránt! Ha viszont akár egyik, akár másik hiányzik, a „visszajelzés” könnyen „ellencsapássá” változhat. És ne felejtsük: egyszer egyik, másszor másik oldalon vagyunk. A felelősségünk, ami rajtunk múlik, hogy legalább a mi bölcsességünk, és a mi szófogadó fülünk meglegyen, és bevetésre készen álljon!