Mit várnak az emberek egy gyülekezet honlapjától?
Ez elsősorban tartalmi lista – mik azok az alapvető dolgok, amiket minden gyülekezeti honlapnak illene tartalmaznia:
1. Infók a hétvégi alkalmakról / istentiszteletekről
Egyrészt az alapvető infók: mikor, hol, térkép, gyerekfelügyelet, parkolás, stb.
Másrészt – és ez talán fontosabb: MIÉRT is jöjjön el?! Vagyis valami kedvcsináló – de tényleg legyen az! Promó, képben, hangban, videóban, sztoriban, miről lesz szó vasárnap (vagy szombaton), miért kell ezt hallani, miért lesz más az élet Krisztussal, stb. stb.
2. Prédikációk, tanítások, lehetőleg videón, elmegy még MP3-ban, letölthető módon. A legkevésbé írva – ennek az ideje lejárt, ez igazából csak a többi lelkészt érdekli, aki prédikációkat keres a neten a saját szolgálatához. A cél, hogy lássa, nagyjából mire számíthat, ha elmegy. Akár komplett alkalmak, dicsőítéssel, szolgálatokkal együtt.
Külön felhívnám a figyelmet a prédikációs sorozatokat, missziós programokat, és magát a gyülekezetet bemutató promóvideókra – amiknek nagyon ötletesnek és kifejezetten jó minőségűnek kell(ene) lenniük!
3. Benyomás a gyülekezetről. Nem az épületről vagy a múltról – hanem a légkörről, a hangulatról, a mindennapokról, a közösségről.
Hogyan?! Bizonyságtételek, sztorik, fényképek, videók alkalmakról, programokról, referenciák, idézetek.
4. Kapcsolatfelvétel lehetősége a gyülekezet tagjaival, vezetőivel.
És lehetőleg nem egy személytelen kontakt-oldal, nem is egy emailcím valamelyik sarokban, hanem személyes oldal, iwiw/facebook kapcsolat, skype, bármi, ami online, ami személyes, ami valóságos kapcsolatot tesz lehetővé.
5. Hova tovább?! Szükség van arra, hogy a látogatók gyorsan és magától értetődően megtalálják, hol és mikor tudnak becsatlakozni a gyülekezet életébe, méghozzá a kifejezetten nekik való, gyülekezeti előszobaként működő missziós programokba. Az a legjobb, ha ezeknek az oldalaknak van hívogató bannerje már a nyitólapon, és a programvezetők személyes elérhetőségei is fel vannak tüntetve.
6. A gyülekezet részletes bemutatása: alapértékek, hitvallás, célok. NEM száraz, dogmatikus stílusban, ezernyi igehellyel a lábjegyzetben, hanem röviden, tömören, világosan. Elég, ha a menüben ott van, mert nem ezzel fogják kezdeni a látogatók, de akit megfog a gyülekezet (vagy a honlapja), keresni fogja. Úgy kell megírni, hogy egy teljesen idegennek is legyen kedve elolvasni! (TESZTELJÜK!!!)
Itt kiemelném az alapértékeket és a konkrét célokat (akár éves lebontásban is)! Az emberek szívesen csatlakoznak olyan közösséghez, amelynek van víziója, célkitűzése, látható, hova tart és miért teszi, amit csinál.
7. Havi / negyedéves áttekintő programnaptár – hogy lehessen előre tervezni!
Vannak olyan megoldások, pl. a Google Naptár, ahol a látogató az őt érdeklő programot felveheti a saját naptárába, amiről akár SMS-ben is kérhet emlékeztetőt, ráadásul teljesen ingyen! Mi ezt kifejezetten ajánljuk, amikor gyülekezeti honlapokat készítünk, mert egyre többen használnak gmailt, és ez nagyon praktikus funkció.
8. A gyülekezet vezetőinek, prominens tagjainak a blogjai, személyes oldalai.
Ezeken keresztül a látogató kaphat egy képet arról, milyen emberek járnak a gyülekezetbe. FONTOS: csak „minőségi” blogokat osszunk meg, amik „vállalhatók”. Sajnos ezt is le kell írni, mert nem minden keresztény blog inspirál egy értelmes „világi” látogatót, sőt, elég sok inkább riasztóan hat.
9. Az evangélium!
Nagyon hasznos, ha az evangélium is megismerhető a honlapon – felekezeti felhangoktól mentesen, és a gyülekezet rátukmálása nélkül! Ezt azonban nagyon jól és nívósan kell megoldani!
nagyon jo az iras, de a 2. ponttal nem ertek egyet teljesen.
Azzal a reszevel, hogy „ennek az ideje lejárt, ez igazából csak a többi lelkészt érdekli”. Ez egyaltalan nem igy van.
Kifejezetten hasznos dolog ez betegseg idejen, vagy azoknak, akiknek vasarnap is dolgozniuk kell…stb. En is sokat szoktam ilyeneket hallgatni es nem azert, hogy predikaciomhoz keszuljek (mivel nem predikalok :)!
Csak ennyi.
Pont ezt írtam én is: a videó és az MP3 nagyon kell, a szöveges prédikációk azok, amik szinte csak a lelkészeket érdeklik!
Köszi az észrevételt is :-)
Szerintem is fontos, hogy a prédikációkhoz egy rövid lead tartozzon, mely felhívja a figyelmet arra, hogy miről szól. Nem beszélve arról, hogy ha valaki a gyülekezet honlapján egy adott téma után kutakodik, nagy segítség egy rövid kivonat, amelyet egyébként nem egyszerű megszerkeszteni. Azok a honlapok, ahol a prédikációk, tanítások ömlesztve linkekként jelennek meg, némi igénytelenséget sugároznak…
nem jol mukodik a comment rendszer!
akkor is hozzaadja a hozzaszolasomat, ha nem irom be a szamokat a képről!
igaz kiirja, hogy nem irtam be, de a hozzaszolast kiteszi. :)
Tetszik a cikk és a szakmai hozzáértésetek :)
Klünösen jó, hogy beletettétek a , hogy : „de tényleg legyen az! Promó, képben, hangban, videóban, sztoriban, miről lesz szó vasárnap (vagy szombaton), miért kell ezt hallani… ”
Adventistaként külön meglepő számomra, hogy zárójelben megjegyeztétek a szombatot is :)
Sok sikert atovábbiakban a szolgálatotokhoz.
hát igen, jó lenne egy ilyen ideális honlap, de ez nem megy sztem csak úgy.. webprogramozó és grafikus kell hozzá (vagy sok pénz), de a karbantartáshoz mindenképp legalább 2 aktív tag, aki vállalja a karbantartást. Ahol egy lelkész van, neki semmi ideje nem lesz az online kapcsolattartásra, nem is fogja kirakni legfeljebb csak az emailcímét, de azon sem fog hosszas válaszokba bocsátkozni, tapasztalat. És ez nem feltétlen kis/nagy gyülekezet kérdése, a mienk közepes, mégis híján vagyunk az ilyen hozzáértő „munkaerőnek”.
Apropó, nem tudtok olyan keresztyén grafikust/céget aki lehetőleg olcsón és jól dolgozik?
Az igehirdetések leírása nem csak lelkészeknek hasznos, hanem 1. nyugdíjasoknak (akik technikai felszereltség/hozzáértés híján) nem sokra mennek mp3/videóval, de ha az unokájuk/gyerekük kinyomtatja az anyagot, elolvassák. De bárkinek jó, aki előadásra, ifialkalomra, stb készül, és utána szeretne olvasni egy témának. Ehhez persze kell hogy legalább egy frappáns és jellegzetes címe legyen az anyagoknak, nem csak annyi h a dátum meg az igehely. Ez meg csak úgy működik, ha a lelkész előre címet ad neki vagy akár is összefoglalja röviden a lényeget. Nem tudom, ez nálunk vmiért nem működik, 1-2x már javasoltam a lelkészünknek, hiába..
Egy másik kérdés is eszembe jutott közben – mi a jobb, a tegező, vagy a magázó stílus? Életkor szerinti statisztikát nem tudok a látogatóinkról :)
Mi eleinte magázódtunk. Aztán kaptunk egy csomó levelet (szó szerint sokat), hogy „testvérek vagyunk, a magázódás olyan távolságtartó” – ezért váltottunk. A tegezést még senki nem rosszallotta. Bár én személy szerint „idegeneket” inkább magázok.
De azt hiszem közösségtől is függ. A történelmi egyházak honlapjain inkább magázódás van, a karizmatikus és kisegyházak inkább tegeződnek a tapasztalataim alapján. Meg ahogy a gyülekezetben megszólítanának – talán ez is számít.
Ja, és mi is csinálunk honlapokat, kifejezetten gyülekezeteknek :-)
http://www.chupi.hu
értem.. hát mi reformátusok vagyunk, de én jobban örülnék a tegeződésnek – lehet hogy egy online szavazásban feltesszük a kérdést a látogatóknak :)